Grafický návrh na zubačky

Tematický grafický návrh exteriéru pre elektrické jednotky vo Vysokých Tatrách

http://www.slovakrail.sk/sk/sutaz-tez/podmienky.html

Náš návrh je reprezentovaný piatimi výnimočnými vrcholmi Vysokých Tatier. Vybrali sme vrcholy, ktoré nie sú tie najznámejšie, nakoľko veríme, že Vysoké Tatry sú hodné hlbšieho poznania a bádania. O Gerlachu, Lomničáku či Kriváni počul hádam každý. No Vysoké Tatry ponúkajú oveľa viac zaujímavých miest s ešte zaujímavejšími príbehmi. Náš výber odkazuje na tradíciu horolezectva vo Vysokých Tatrách, aj vďaka ktorej sa Vysoké Tatry dostali medzi špičkové destinácie cestovného ruchu. Uvedomujeme si, že väčšinový návštevník nie je horolezec, ale máme za to, že príbehy horolezcov, horských vodcov a ich výstupov sú nenahraditeľnou súčasťou vysokohorskej destinácie.


Predstavujeme Vám nášho zjednodušeného sprievodcu. Grafické spracovanie využíva stredovú časť vozidla na znázornenie vrcholu a výstupovej cesty. Piktogramy odkazujú na náročnosť a nutnú výstroj. Časová náročnosť je približná a zohľadňuje prístup od najbližšej zastávky električky. Názov vrcholu spolu s nadmorskou výškou vypĺňa priestor pod oknami, môže slúžiť aj ako označenie názvu vozidla.

VYSOKÁ, 2560 m

V našom výbere asi ten najznámejší vrchol, ktorý je neodmysliteľnou súčasťou panorámy od Štrbského plesa. Svojím dvojvrcholom sa hrdo vypína nad Zlomiskovou dolinou. Korunu Vysokej dopĺňa Dračí a Ťažký štít. Táto hrebeňová túra s nádhernými výhľadmi patrí k tomu najkrajšiemu a najnáročnejšiemu, čo naše Tatry z hľadiska vysokohorskej turistiky ponúkajú.

STREDOHROT, 2441 m

Stredohrot alebo Prostredný hrot oddeľuje svojím masívom dve veľmi navštevované tatranské doliny - Malú a Veľkú studenú. Nepatrí medzi najvyššie končiare, no jeho zašpičatený tvar ho radí k najvýraznejším štítom, ktoré si môže vychutnať aj normálny turista pri výhľade z Lomnického sedla. Túra na Stredohrot je dlhá a rozmanitá - od žľabov, hrebeňu a rámp až po ľahké lezenie vo vrcholovej stene.

BRADAVICA, 2476 m

Táto netypická bašta so štyrmi vrcholmi si zaslúži vystúpiť z tieňa populárnejších vrcholov. Tatranskí znalci považujú výstup na Bradavicu za jeden z najkrajších, aj keď orientačne veľmi náročných. Pripomína bradavicu na ježibabom nose a zbiehajú sa na ňom tri tatranské hrebene - zo Slavkovského štítu, z Velických granátov a z Východnej Vysokej. Z vrcholu teda uvidíte do troch dolín - Velickej, Veľkej studenej a Slavkovskej. Tento vrchol uvidíte pri výstupe Velickou dolinou na Poľský hrebeň.

GANEK, 2462 m

Ganek je medzi horolezcami veľmi dobre známy najmä svojou skoro 300 metrov vysokou kolmou severozápadnou stenou, v hornej časti previsnutou. Stena je ukončená Galériou Ganku - sutinovou galériou, ktorá vyplňuje celú šírku steny. Stena sa považuje za jednu z najťažších tatranských stien najmä kvôli jej odľahlosti a náročnosti ciest. Samotný vrchol je ľahšie dostupný z južnej strany, z Rumanovej dolinky. Severnú stenu môžete najlepšie obdivovať zo sedla Váha pri výstupe na Rysy.

KOSTOLÍK, 2262 m

Štít s originálnou formou kužeľa, ktorý nie je napojený na okolité hrebene a vystupuje priamo z Batizovskej doliny. Táto osamotená skalná veža (tzv. Nunatak) za svoj tvar vďačí ľadovcu, ktorý ho obklopoval a formoval. Je dejiskom jednej z najznámejších tatranských tragédií v roku 1933, kedy tam zahynul mladý, len 24 ročný, ale veľmi slávny lezec Stanislawski. Po prvovýstupe v severozápadnej stene Kačacieho štítu chceli so spolulezcom ešte využiť čas a vybrali sa na Kostolík, kde v ľahšom teréne nešťastnou náhodou kamenná lavína spôsobila smrť oboch lezcov. Po Stanislawskom je pomenovaná cesta takmer v každej väčšej tatranskej stene. Na Kostolík vedie viacero kratších ciest, ktoré lezci často využívajú ako lezecký bonbónik po úspešnom zdolaní Batizovského či Kačacieho štítu. Kostolík je z turistického chodníka pri Batizovskom plese dosť ťažko pozorovateľný, nakoľko splýva s Batizovským štítom.

ZHRNUTIE

Horolezectvo a vysokohorskú turistiku vnímame ako najprirodzenejší pohyb vlastnou silou vo vysokohorskom prostredí. Je v dokonalej symbióze s ekologickou dopravou v podhorí keďže spôsobuje minimálnu ekologickú záťaž.  Okrem tohto ich spája aj historický význam, nakoľko Vysoké Tatry by bez horolezectva ako aj tatranskej elektrickej železnice neboli destináciou ako ju poznáme dnes.

Grafické návrhy vo formáte svg k nahliadnutiu nájdete tu.

Tento príspevok bol zaslaný do súťaže, ktorú vyhlásila ZSSK v marci 2019.
AKTUALIZÁCIA - Tento návrh vyhral súťaž, viac info tu.