Etapa 1 (2 dni) - Zo Strečna cez Malú Fatru a Šípsku Fatru do Ľubochne

Z Ľubochne vyrážame prvým ranným vlakom do Strečna a hurá, začíname. Spomíname na náš prvý (a zatiaľ aj posledný) letný prechod Malou Fatrou spred pár rokov. Preto sme aj zvolili tento smer, aby sme si to prešli opačne. Po ceste obdivujeme Starý hrad, začali sa tu archeologické práce a okrem prác na zachránení hradu, sa tu vyrúbali aj nejaké stromy. Neverím nápisu, ktorý hovorí, že ak uvidíme ľudí s detektormi kovov, tak máme urýchlene volať políciu.
Starý hrad
Výhľad z hradu

Sme prekvapení, ako rýchlo sa ocitneme na Chate pod Suchým. V našich spomienkach to bol nekonečný zostup do Strečna, tento výstup nám teraz spríjemňovala inverzia a slnko presvitajúce cez stromy. Naše prvé vidmo v lese. Neviete niekto, či sa to „počíta“?
Chata pod Suchým sa nezmenila, minimálne nie jej dotieravé mačacie obyvateľstvo. Najesť sa pri nich je doslova umenie. Naberáme na chate vodu a vmiešavame sa medzi skupinky turistov, ktorí akurát štartujú z chaty. Čoraz častejšie v horách vídavame rodinky s deťmi, ktoré podnikajú viacdenné pochody, s prespaním na chate či v stane. Obdivujem a ukazujem Kubovi, že aj s deťmi sa dá.
Vidmo v lese?
Jedna z mnohých na Chate pod Suchým
Inverzia v lete?

V stúpaní na Suchý Kubo využije situáciu a uchmatne z keksu, ktorý ponúka slečna svojim kamarátom. Na Suchom im dlh splatíme polomáčanými. Na jedlo, najmä v horách, je potrebné si dávať pozor. Na Malom Kriváni je rušno, skoro si nemáme kde sadnúť. Celou cestou vidíme vo svahoch zberačov čučoriedok. My tiež neodoláme a dopĺňame vitamíny cestou. Verím v to, že turistika na horách sa má vychutnávať všetkými zmyslami – aj chuťou. A nič lepšie ako čučoriedky pri chodníku nepoznám. Podobne sú na tom aj ostatní turisti, prezrádzajú ich až čierne pery a ruky.
Výhľado zo Suchého
Hrebeňom Malej Fatry k Veľkému Kriváňu
Pes batohový

Hrebeňovka na Veľký Kriváň je tiež pomerne rušná, nakoľko je sobota  a krásne počasie. Sme milo prekvapení z prameňa pred Veľkým Kriváňom, body z hiking.sk neklamú. Na Veľkom Kriváni zisťujeme, že sme tu dosť skoro, no nocľah na Chate pod Chlebom už máme rezervovaný, tak si dávame dlhšiu pauzu a následne sa vyberieme ešte na Chleb a na chatu sa vraciame po žltej. Od pol štvrtej relaxujeme na chate, napchávame sa , vylihujeme na slnku a sledujeme jeden z najlepších programov – ako turisti stavajú svoje stany a riešia varenie. My sme tu dnes za masňákov, tieto problémy nás čakajú až neskôr.
Chleb
Keď nás konečne ubytujú, rýchlo kontrolujeme stabilitu trojposchodových postelí (zatiaľ som nikde inde trojposchodové postele nevidela). Využívame, že sme prví na izbe a pre istotu obsadzujeme dvojposchodovú posteľ. Na tieto postele nemám najlepšie spomienky, no teraz vyzerajú o dosť pevnejšie.
Trojposchodové postele

Chata aj miesta na stany sú preplnené, no akýmsi zázrakom zostanú v našej izbe dve voľné miesta. Večer zalomíme veľmi skoro, nakoľko nás čaká náročný deň. Na dobrú noc mám ešte pokračovanie seriálu – ako sa turisti chystajú na nocľah. Tento diel sa volá – ako si obliecť periny vo dvojici.

Ráno vstávame medzi prvými, na chate sa spí hlava nehlava a máme čo robiť, aby sme niekomu nestúpili na hlavu. Je celkom chladno a hmla, vyberám aj rukavice. Výšľap do sedla za Chlebom nás zahrejeme a valíme na Stoh. Fučí, ale postupne sa vyjasňuje. Tentokrát Stoh neobchádzame  a dobre robíme. Síce strmý kopec, ale stokrát lepšie ako neslávny blatistý traverz. Naša studnička pri sedle Medziholie už netečie, ale dá sa z nej aspoň nabrať. Krájame slaninu a hostíme sa.

Ufúkaný a chladný hrebeň ráno
Hostina pod Rozsutcom
Pohľad do Terchovej

Dolu schádzame po zelenej, do údolia Bystričky. Krásny chodník, aj keď sa nám na chvíľu stratí. Ďalej je to stará asfaltová cesta, idúca aj popri kameňolome.

Dolina Bystrička

Musíme chvíľu po hlavnej ceste a pri vlakovej zastávke Kraľovany Dierová (len na znamenie) prechádzame cez rieku Orava po lávke pre peších. Je tam aj pozostatok nákladnej lanovky, ktorá kedysi zásobovala detský tábor. Ten je už dnes opustený, chatky chátrajú. Za jednou z nich nájdeme prameň s bublinkami a príchuťou železa - medokýš -skoro ako naša kyselka v Smokovci. Oteplilo sa a výšľap do dedinky Podšíp nám dáva zabrať. Vynahrádzajú to výhľady na Stoh a Rozsutec, z tejto strany ich vôbec nepoznáme. Podšíp – to sú krásne drevené domčeky, už tam nikto nežije, len pár nadšencov sa ich snaží zachrániť a trávia tam zopár dní. Možno z to bude raz turistická atrakcia, podobne ako Vlkolínec. Prameň v dedinke nevyužívame, pochutnávame si ešte na našom medokýši. Škoda, že nám nedošlo, že po dlhšom čase z neho vyprchajú bublinky a nebude to nič moc.
Lávka cez rieku Orava
Medokýš pod chatou
Opustený tábor - chatky
Opustený tábor - hlavná budova
Nákladná lanovka - horná stanica
Neokukaný pohľad na Stoh a Rozsutec
Dedinka Podšíp
Podšíp - domčeky

Výstup na Šíp je neuveriteľne strmý. Výhľady však stoja za to. Hrebeň je krásny aj vďaka skalám a takmer preliezaniam. V Žaškovskom sedle dopĺňame vodu a pokračujeme ešte na hrebeň Havrana, ktorý nám však dáva riadne zabrať. Odmenou sú výhľady od vysielača na kľukatiaci sa Váh a dedinky z každej strany. Nikdy som si z auta neuvedomila, ako sa to tu kľukatí. Na mape nás zaujme odbočka k Ľadovej jaskyni, no nájdeme len krásne skalné okno. Aj tak to stálo za to.
Výhľad zo Zadného Šípu
Zaujímavý hrebeň Šípu
Hľadanie Ľadovej jaskyne

Výhľad z Havrana

Kubovi rodičia akurát cestujú z Trutnova, tak dávame zraz v Ľubochni na večeri. Zároveň nám donesú chlieb, aby sme mohli ráno vyraziť predtým, než otvoria potraviny. Zvyšok jedla máme v penzióne. Takmer všetko perieme, zajtra sa budem obliekať do mokrého. Nemôžem sa dočkať.
Dnes sme prešli cca 30 km s prevýšením do 1500m, od šiestej do šiestej, ak chceme zajtra až na Borišov, tak je to 30 km s prevýšením 2300m. To si však už ponesiem aj ruksak, so všetkým. Jedlo máme na dva dni. Elán ešte stále mám.